Koululaisten kirjoituskilpailu – Salaista valoa täynnä

Saima Harmaja100  -juhlavuoden kirjoituskilpailu on päättynyt ja voittajat on palkittu.

Toisen asteen ja peruskoulun yläluokkien oppilaille  järjestetyn kirjoituskilpailun palkinnot jaettiin
torstaina 14.11. Päivälehden museon näyttelyn ”Olen vasta alussa” avajaisissa.

Kilpailun järjestivät Saima Harmaja -seura ja Äidinkielenopettajain liitto (ÄOL).
Kirjoituksia, esseitä, aineita tuli yhteensä 157  ja mukana oli toistakymmentä koulua eri puolilta Suomea.

Lukiosarjan voitti Janita Korvela, Lucina Hagmanin lukio,  Kälviä.
Yläastesarjan voitti Onni Rajaniemi, Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

Voittajat saivat kumpikin 200 euron suuruisen rahapalkinnon sekä kirjapalkinnot, jotka olivat lahjoittaneet kustantajat WSOY ja SKS.

Lukiosarjan toisen sijan sai Johanna Perkins, SYK, Helsinki ja kolmannen Mari Iso-Heiko Kemijärven lukiosta.
Yläastesarjan toiseksi sijoittui Marie Blom, Mäntysalon koulu, Klaukkala, Nurmijärvi ja kolmanneksi Leo Taanila, SYK, Helsinki.
Kunniamaininnan sai Azma Mohammed, Espoonlahden lukio, Espoo.
Myös toisen ja kolmannen sijan saavuttaneet sekä kunniamaininnan saanut saivat  kirjapalkinnot.

Palkintolautakuntaan kuuluivat kouluneuvos Kirsti Mäkinen, SKS:n kirjallisuusarkiston johtaja Ulla-Maija Peltonen,  ÄOL:n toiminnanjohtaja Anne Helttunen,
kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen ja Saima Harmaja -seuran puheenjohtaja Päivi Istala.

Kirjoituskilpailu järjestettiin kevään 2013 aikana kaikissa Suomen yläasteen ja toisen asteen oppilaitoksissa. Kilpailuaika oli 7.1.2013 – 15.5.2013. Saima Harmaja -seuran nettisivuille koottu Saima-tieto toimi taustamateriaalina.

Kilpailun tuomaristossa ovat Ulla-Maija Peltonen SKS:sta, Anne Helttunen ÄOL:sta, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen ja Päivi Istala SH-seurasta ja tuomaristoa johtaa kouluneuvos Kirsti Mäkinen. SKS tallentaa arkistoonsa kaikki kilpailuun osallistuneet kirjoitukset. Molempien sarjojen voittajat kutsuttiin syksyllä Helsinkiin vastaanottamaan palkintonsa.

Palkitut kirjoitukset

Toisen asteen oppilaitosten sarja

1. palkinto Janita Korvela Lucina Hagmanin lukio,  Kälviä

2. palkinto Johanna Perkins Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

3. palkinto Mari Iso-Heiko Kemijärven lukio

Yläluokkien sarja

1. palkinto Onni Rajaniemi Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

2.palkinto Marie Blom Mäntysalon koulu, Klaukkala, Nurmijärvi

3.palkinto Leo Taanila Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

 

Kunniamaininta

Azma Mohammed, Espoonlahden lukio, Espoo

Azma Mohammed -Noita

Azma Mohammed -Rannalla

Azma Mohammed -Sireenit

 

 

Kilpailukutsu:

Salaista valoa täynnä
Kirjoituskilpailu peruskoulun ja toisen asteen oppilaille

Saima Harmaja -seura järjestää yhteistyössä Äidinkielen opettajan liiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa kirjoituskilpailun peruskoulun ja toisen asteen oppilaille.

Kilpailussa on kaksi sarjaa:

1. Peruskoulun yläluokkien oppilaat
2. Toisen asteen opiskelijat

Molempien sarjojen parhaat saavat 200 euron palkinnon. Lisäksi jaetaan kirjapalkintoja. Voittajat kutsutaan vastaanottamaan palkintonsa Helsinkiin marraskuussa 2013. Kaikki kilpailuun tulleet työt arkistoidaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistoon.

Kilpailutöiden enimmäispituus on neljä konekirjoitusliuskaa. Teksti kirjoitetaan koneella yhdelle puolelle paperia, rivivälillä 2, fontilla 12. Jokaiseen työhön liitetään erillisellä paperilla (tai sähköpostissa erilliselle sivulle) oppilaan nimi, koulun nimi ja osoite sekä opettajan nimi ja yhteystiedot.

Kilpailuaika alkaa 7.1.2013 ja päättyy 15.5.2013. Kilpailun palkinnot jaetaan marraskuussa 2013. Kilpailutyöt lähetetään osoitteella:

Äidinkielen opettajain liitto
Mariankatu 7 C 1
00170 Helsinki

Tai sähköpostitse: anne.helttunen[at]aidinkielenopettajainliitto.fi

Tuomaristoa johtaa kouluneuvos Kirsti Mäkinen. Kilpailun muut tuomarit ovat Ulla-Maija Peltonen Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta, Anne Helttunen Äidinkielen opettajain liitosta, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen ja Päivi Istala Saima Harmaja -seurasta.

Kilpailun järjestäjillä on oikeus julkaista kilpailuun tulleita tekstejä omilla sivuillaan.

Kilpailutehtävät

Peruskoulu:

1. Tutustu Saima Harmaja -seuran kotisivuihin osoitteessa www.saimaharmaja.fi.

a) Ideoi sivuston pohjalta Saima-kampanja, jonka tarkoitus on innostaa nuoria tutustumaan sekä Saima Harmajan tuotantoon että yleensä runouteen. Voit ottaa käyttöön erilaisia keinoja sosiaalisesta mediasta tuotteistukseen ja tapahtumien järjestämiseen. Kirjoita selostus kampanjasta.

b) Tee fiktiivinen haastattelu Saima Harmajasta johonkin nuortenlehteen. Mitä Harmaja ajattelisi nykyajan Suomesta ja nuorison elämästä?

2. Saima Harmaja kirjoitti ahkerasti sekä päiväkirjaa että kirjeitä. Siksi tiedämme edelleen, minkälaista nuoren runoilijan elämä oli 1920–30-luvuilla.

a) Kirjoita päiväkirjaa omasta elämästäsi.

b) Kirjoita 20-vuotiaalle itsellesi kirje. Mitä haluat itsellesi muistuttaa? Mitä haluat itsellesi kertoa? Mitä toivot itsellesi?

Toinen aste:

NOITA

Minä olen noita.
Vaviskaa minun edessäni, oi ihmiset.
Kun minä nostan lumotun sauvani,
tottelee minua kaikki maailmassa.

Katsokaa!
Siellä, missä äsken kohosivat kiviset muurinne,
pauhaavat nyt valtameren mainingit
pirstoutuen koralliriuttaan.
Ja kalpean ikkunan takana
huojuvat intohimoiset palmut,
ja pimeydessä hiipivät pantterit pehmein tassuin.

Minä olen noita!
Kuuletko, ruumiini, olet noidan ruumis,
eikä noita voi kärsiä.
Jännity, murtuva ruumiini,
taikasauva on sytyttävä sinut ilmiliekkiin.
Sillä noita ei voi sairastaa.
Hän voi vain kohottaa lumotun sauvansa
tai kuolla.

(Huhtikuu, 1932)

RANNALLA

Ihanat vaaleat pilvet
liukuvat taivaalla.
Hiljaa ja lumoavasti
laulaa ulappa.

Aaltojen hyväilyistä
hiekka on väsynyt.
Tulisit aivan hiljaa
tulisit juuri nyt –

(Huhtikuu, 1932)

SIREENIT

Oi katso, sireenit on puhjenneet!
Nyt hymyy joka pensas lumottuna,
ne verhoo herkkä, armas sinipuna,
ja kimaltelee kasteen kyyneleet.

Oi runsautta kukkaisterttujen!
Kuin läpitunkemina onnen täyden
ne hengittävät hennon tuulen käyden,
valossa tummuen ja himmeten.

Pois käännä kasvosi, sa uupuva
tään valon, lämmön, tuoksun kyllyydestä!
Ei ihmissydämesi ahdas kestä
näin tajuamatonta autuutta.

(Sateen jälkeen, 1935)

1. Saima Harmaja kirjoitti oheiset runot (Noita, Rannalla ja Sireenit) 17–20-vuotiaana vuosina 1930–33. Lue ne ja valitse jompikumpi seuraavista tehtävistä:

a) Peilaa omaa elämääsi runojen tuntoihin. Mitä samankaltaista, mitä kokonaan toisenlaista nykynuoren elämässä on?

b) Luo pelkästään näiden runojen pohjalta henkilökuva runoilija Saima Harmajasta. Minkälaiset asiat runoilijalle näyttävät olevan tärkeitä? Minkälaisia päätelmiä teet hänestä runojen ilmaisutavan perusteella?

2. Saima Harmaja kirjoitti ahkerasti sekä päiväkirjaa että kirjeitä. Siksi tiedämme edelleen, minkälaista nuoren runoilijan elämä oli 1920–30-luvuilla.

a) Palauta mieleesi, minkälaista elämäsi oli 10- ja 15-vuotiaana ja minkälaista se voisi olla, kun olet 20-vuotias. Eläydy eri ikäkausiisi päiväkirjamuotoisessa tekstissä.

b) Kirjoita 20-vuotiaalle itsellesi kirje. Mitä haluat itsellesi muistuttaa? Mitä haluat itsellesi kertoa? Mitä toivot itsellesi?